5+3 věci, které musíte znát před založením e-shopu

Založte si vlastní e-shop svépomocí bez toho, abyste byli mistři kodéři. Vlastně – nemusíte umět kódovat, ani co by se za nehet vešlo. Ale rozhodně nezapomeňte na nezbytnosti, bez nichž se vám v online světě uspět nepodaří.

K dnešnímu dni (22. 6. 2021) je na českém trhu 41 540 e-shopů. Na 10milionovou Českou republiku je to enormní číslo. Z tohoto logicky vyplývá, že se váš nový e-shop se musí alespoň něčím vyjímat, aby v této ohromné konkurenci obstál. 

Pojďme na to ale hezky popořádku. Co (nejen z právního hlediska) pro provoz e-shopu potřebujete?

  1. Alespoň živnostenský list

...tedy oprávnění k výkonu činnosti. Provoz obchodu (ať už kamenného, či internetového) spadá mezi živnosti volné, a tedy nemusíte dokládat žádnou odbornou způsobilost. Jinými slovy: e-shop si může založit každý dospělý jedinec. Jednoduše vyplníte formulář, podáte jej na nejbližším živnostenském úřadě, zaplatíte tisícovku a můžete se do toho směle pustit. Mějte však na paměti, že jakožto OSVČ pak ručíte celým svým majetkem.

  1. Sídlo firmy

...což ale může být klidně vaše bydliště. Pokud nechcete společně s online obchodem zakládat také kamenný, můžete využít i tzv. virtuálního sídla. Pro věrohodnost však nikdy nezapomínejte uvést adresu firmy na vašem webu.

  1. Sklad produktů

...aneb kde a jak budete skladovat produkty, které prodáváte? Jeden z pilířů konkurenceschopnosti je mimojiné rychlost dodání objednávky, proto je dobré na tento faktor myslet již předem. Pokud se vám nechtějí shánět skladové prostory a chcete to mít jednodušší, existuje zde možnost dropshippingu, kdy se výrobky nakupují od dodavatele až poté, co byly objednány zákazníkem. Pro rozjezd e-shopu to může být ideální volba, je však nutné pravidelně vyhodnocovat, zda se vám již nevyplatí zainvestovat do vlastního skladu.

  1. Znát možnosti tvorby e-shopu

...a nyní nemyslíme znát dopodrobna všechny platformy, ale mít přehled a zvolit tu správnou, případně správný plán. Nejznámější je český Shoptet, zahraniční Shopify či WooCommerce. Na těchto platformách si zvládnete vytvořit a spravovat e-shop sami i bez milionové počáteční investice. Jediné, co bude potřeba investovat, je váš čas. Hodně času. Promyslete, zda tento bod nechcete delegovat na odborníky.

  1. Obchodní podmínky

...které jsou dle zákona povinnost a zapomenout na ně (či je mít nesprávně) by vás mohlo vyjít draho. Ať vám je sepíše profesionál hned na začátku a budete mít vystaráno – pokud tedy náhodou sami takový profík nejste. Legislativa umí být zrádná a vyznat se v ní může dát laikovi pekelně zabrat. 

3 tipy, které vám pomohou s úspěchem v online světě

  1. Dbejte na přehlednost a čitelnost webu 

Pokud neznáte zásady UX, bude lepší si nechat e-shop vytvořit profesionálem. Ten zajistí, že se vyhnete většině začátečnických chyb, které mohou mít na návštěvnost, míru opuštění či obraty fatální dopad. Často touto investicí dokážete předejít brzkému zániku e-shopu. 

  1. Zaplaťte si odborníka na marketing

Nemusí to být rovnou člověk na plný úvazek, stačí šikovný freelancer, který vám pomůže s reklamou, klíčovými slovy, SEO, zbožovými srovnávači, případně brandem či strategií. Potřebujete se odlišit od davu, pamatujete? Tak to udělejte správně.

  1. Buďte připraveni na další právní záležitosti

Když už budete profíkovi-právníkovi zadávat práci s obchodními podmínkami, přihoďte mu rovnou i reklamační řád či zpracování osobních údajů. Důkladně si navíc projděte i zákon o ochraně spotřebitele, na jehož dodržování se velmi ráda zaměřuje Česká obchodní inspekce.

Chtěli byste vědět více?

Rádi poznáme vás a váš nápad, který chcete realizovat. Kontaktujte nás a domluvíme se na úvodní konzultaci.
Kontaktovat